به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، کافئین موجود در قهوه با مسدود کردن گیرنده های آدنوزین ، احساس خواب آلودگی را از بین می برد، این موضوع دستاورد علمی جدیدی نیست؛ ولی تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که قهوه گیرنده های استرس را نیز غیر فعال می کند و علاوه بر احساس آرامش، با افسردگی و کاهش حافظه نیز مبارزه می کند. 

تا امروز محققان بر این باور بودند که آرامش حاصل از مصرف کافئین به این دلیل است که فرد به دور از هیجانات، یک فنجان قهوه به دست می گیرد و معمولا در حین نوشیدن آن، با دوستان خود در آرامش گپ میزند و این عامل به حفظ آرامش کمک می کند؛ ولی تحقیقات بیشتر نشان داده است که آرامش حاصل از مصرف قهوه ریشه علمی دارد.

برای این آزمایش، موش های آزمایشگاهی به دو گروه تقسیم شدند، به گروه اول به همراه آب، مقداری کافئین داده شد و گروه دوم آب خالص استفاده کردند، پس از گذشت سه هفته، این دو گروه در معرض شرایط استرس زایی از قبیل، کمبود جا، کمبود غذا و آب و محیط نامناسب از نظر دما قرار گرفتند. نتایج نشان داد گروهی که از کافئین استفاده می کردند، بدون آسیب مغزی، قادر به کنترل شرایط بودند.

مدیر این پروژه تحقیقاتی گفته است که کافئین موجود در قهوه، سبب بهبود سیستم اعصاب نمی شود؛ بلکه از اختلال در این سیستم جلوگیری می کند. اضطراب یک اختلال روحی مخرب است که می تواند منجر به چاقی، بی خوابی، کاهش حافظه و اختلالات روانی شود. 

محققان بر این باورند که نتایج حاصل از این پژوهش، گامی موثر در جهت مدیریت استرس است.نتایج این تحقیقات در نشریه PNAS منتشر شده است.